Main Menu Layer
Plantes, remeis i apotecaris a l’edat mitjana
Visita dinamitzada adreçada al CM i CS d’educació primària.
Com es guarien les malalties a l’edat mitjana i en concret al Monestir de Pedralbes? Quins usos tenien les plantes medicinals que es conreaven al Monestir? La visita pretén apropar els infants a la mentalitat de la baixa edat mitjana i al món de la salut i la malaltia a partir de la vida quotidiana al Monestir. En la primera part de la visita s’explica la visió del cos que es tenia a l’època i com aquesta condicionava les pràctiques mèdiques, també s’explica com era l’alimentació, quines malalties eren les més habituals i quins remeis s’utilitzaven. En la segona part, i a partir d’un cas pràctic, s’estudien les plantes del jardí medicinal, les propietats i els usos a l’edat mitjana, que bé es poden traslladar a l’època actual.
1. Objectius d’aprenentatge de la visita
- Aprendre sobre la visió del món a l’edat mitjana i com aquesta repercutia en la imatge del cos i en la seva sanació.
- Reflexionar sobre la relació entre alimentació i malaltia, tant a l’edat mitjana com en l'actualitat.
- Aprendre sobre els coneixements de medicina que es tenien en l’època medieval i els professionals que hi intervenien.
- Descobrir com es guarien les malalties a l’edat mitjana i en concret al monestir de Pedralbes.
- Conèixer algunes de les plantes que es conreaven al Monestir i la seva possible aplicació mèdica a l’edat mitjana.
- Relacionar els diferents espais del recinte amb les activitats que s’hi desenvolupaven i la vida de les monges.
2. Competències clau que es treballen
- Competència en comunicació lingüística.
- Treballant l’expressió de forma oral amb claredat i adequació als diferents contextos, i participant en interaccions comunicatives amb actitud cooperativa i respectuosa.
- Treballant la comprensió, interpretació i valoració de textos orals, escrits o multimodals senzills amb acompanyament puntual per participar i construir coneixement.
- Competència en consciència i expressió culturals.
- Treballant el reconeixement i respecte vers els aspectes fonamentals del patrimoni cultural i artístic.
- Competència personal, social i d’aprendre a aprendre (transversal).
- Coneixent alguns riscos per a la salut i aprenent a adoptar hàbits saludables per al benestar físic i mental.
- Coneixent alguns riscos per a la salut i aprenent a adoptar hàbits saludables per al benestar físic i mental.
3. Sabers que es mobilitzen
L’activitat treballa aspectes dels següents sabers segons l’àrea corresponent:
→ Coneixement del medi: natural, social i cultural.
Cultura científica
- Iniciació a l’activitat científica.
- Selecció i ús de tècniques d’indagació adequades al projecte (observació, identificació i classificació, formulació de preguntes, planificació de la recerca, cerca de patrons i comunicació dels resultats).
- Selecció i ús de tècniques d’indagació adequades al projecte (observació, identificació i classificació, formulació de preguntes, planificació de la recerca, cerca de patrons i comunicació dels resultats).
Societats i territoris
- Lliçons del passat.
- Coneixement del patrimoni natural i cultural per valorar-lo i preservar-lo.
- Coneixement del patrimoni natural i cultural per valorar-lo i preservar-lo.
→ Educació en valors cívics i ètics (només cinquè i sisè).
Autoconeixement i autonomia moral
- Desenvolupament del pensament crític i ètic en situacions de debat generades durant la visita.
4. Metodologia
Exposició dinamitzada de continguts. Observació estructurada de l’espai i del jardí medicinal. Mètode científic bàsic: resolució d’un cas pràctic a partir de la interpretació de la informació proporcionada i comunicació de resultats.
5. Recursos
Fitxes, làmines i altres elements de suport per a la mediació.
Per informació sobre la reserva d'aquesta visita fes clic aquí.
- Infantil i Educació especial 1
-
Primària
-
Secundària
- Batxillerat 4
- Visita autoguiada al monestir 5