Barcelona Cultura
> Accés al web Rere els murs del Monestir Reserva d'entrades

Plantes, remeis i apotecaris a l’edat mitjana

Visita dinamitzada adreçada al CM i CS d’educació primària.

Com es guarien les malalties a l’edat mitjana i en concret al Monestir de Pedralbes? Quins usos tenien les plantes medicinals que es conreaven al Monestir? La visita pretén apropar els infants a la mentalitat de la baixa edat mitjana i al món de la salut i la malaltia a partir de la vida quotidiana al Monestir. En la primera part de la visita s’explica la visió del cos que es tenia a l’època i com aquesta condicionava les pràctiques mèdiques, també s’explica com era l’alimentació, quines malalties eren les més habituals i quins remeis s’utilitzaven. En la segona part, i a partir d’un cas pràctic, s’estudien les plantes del jardí medicinal, les propietats i els usos a l’edat mitjana, que bé es poden traslladar a l’època actual.

1. Objectius d’aprenentatge de la visita
 

  • Aprendre sobre la visió del món a l’edat mitjana i com aquesta repercutia en la imatge del cos i en la seva sanació.
  • Reflexionar sobre la relació entre alimentació i malaltia, tant a l’edat mitjana com en l'actualitat.
  • Aprendre sobre els coneixements de medicina que es tenien en l’època medieval i els professionals que hi intervenien.
  • Descobrir com es guarien les malalties a l’edat mitjana i en concret al monestir de Pedralbes.
  • Conèixer algunes de les plantes que es conreaven al Monestir i la seva possible aplicació mèdica a l’edat mitjana.
  • Relacionar els diferents espais del recinte amb les activitats que s’hi desenvolupaven i la vida de les monges.
     

2. Competències clau que es treballen
 

  • Competència en comunicació lingüística.
    • Treballant l’expressió de forma oral amb claredat i adequació als diferents contextos, i participant en interaccions comunicatives amb actitud cooperativa i respectuosa.
    • Treballant la comprensió, interpretació i valoració de textos orals, escrits o multimodals senzills amb acompanyament puntual per participar i construir coneixement.
  • Competència en consciència i expressió culturals.
    • Treballant el reconeixement i respecte vers els aspectes fonamentals del patrimoni cultural i artístic.
  • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre (transversal).
    • Coneixent alguns riscos per a la salut i aprenent a adoptar hàbits saludables per al benestar físic i mental.
       

3. Sabers que es mobilitzen
 

L’activitat treballa aspectes dels següents sabers segons l’àrea corresponent:

→  Coneixement del medi: natural, social i cultural.

Cultura científica

  • Iniciació a l’activitat científica.
    • Selecció i ús de tècniques d’indagació adequades al projecte (observació, identificació i classificació, formulació de preguntes, planificació de la recerca, cerca de patrons i comunicació dels resultats).
       

Societats i territoris

  • Lliçons del passat.
    • Coneixement del patrimoni natural i cultural per valorar-lo i preservar-lo.
       

→  Educació en valors cívics i ètics (només cinquè i sisè).

Autoconeixement i autonomia moral

  • Desenvolupament del pensament crític i ètic en situacions de debat generades durant la visita.

 

4. Metodologia
 

Exposició dinamitzada de continguts. Observació estructurada de l’espai i del jardí medicinal. Mètode científic bàsic: resolució d’un cas pràctic a partir de la interpretació de la informació proporcionada i comunicació de resultats.
 

5. Recursos
 

Fitxes, làmines i altres elements de suport per a la mediació.
 

Per informació sobre la reserva d'aquesta visita fes clic aquí

Ajuntament de Barcelona