Main Menu Layer
Imatges de dones. Les representacions femenines en un monestir medieval
Posició PDF Visualitzat
Visita dinamitzada adreçada a l’alumnat d’ESO i batxillerat.
La història del Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes és clarament una història en femení. El va fundar una dona, la reina Elisenda, està dedicat a un model femení cabdal del cristianisme, santa Maria, i hi ha viscut sempre una comunitat de dones d’un orde, les clarisses, creat per una dona, santa Clara. En aquest context tan idoni, es planteja una visita que parla del rol de la dona i de les seves representacions en l’època de l’edat mitjana, i es qüestiona si els valors femenins promoguts a l’època perduren avui dia. L’activitat vol fomentar que l’alumnat desenvolupi el pensament crític vers la funció de determinades imatges com a agents perpetuadors dels rols de gènere, i que reconegui la igualtat de drets i d’oportunitats entre homes i dones, tot rebutjant els estereotips que suposin discriminació entre els dos col·lectius.
1. Objectius d’aprenentatge de la visita
- Reflexionar sobre el paper de les dones en l’època medieval i en l’actualitat.
- Analitzar els models femenins a través d’obres d’art presents en el Monestir de Pedralbes.
- Examinar el paper de la religió en la configuració de les mentalitats de les societats de l’època medieval.
- Identificar desigualtats i prejudicis de gènere actuals com a hereus d’aquells presents a l’edat mitjana.
- Entendre els estereotips que s’han vinculat a la representació de les dones i el seu paper en la societat.
- Reconèixer el poder de les imatges com a transmissores de valor i amb capacitat de projectar referents en l’imaginari col·lectiu.
2. Competències clau que es treballen
- Competència en comunicació lingüística.
- Treballant l’expressió de forma oral amb coherència, correcció i adequació als diferents contextos, i participant en interaccions comunicatives amb actitud cooperativa i respectuosa.
- Competència en consciència i expressió culturals.
- Treballant el coneixement, la valoració i el respecte vers la manera com les idees i els conceptes s’expressen a través de l’art. En concret, en relació amb els aspectes essencials del patrimoni cultural i artístic de l’època medieval.
- Competència ciutadana (transversal).
- Treballant una reflexió i comprensió crítica de la realitat i de problemes ètics del nostre temps, especialment pel que fa a la igualtat de gènere.
- Competència personal, social i d’aprendre a aprendre (transversal).
- Treballant amb altres persones i intercanviant idees en un context de respecte i valoració.
- Treballant amb altres persones i intercanviant idees en un context de respecte i valoració.
3. Sabers que es mobilitzen
L’activitat treballa alguns conceptes dels següents sabers segons l’àrea corresponent:
ESO
→ Ciències socials: geografia i història.
Reptes del món actual i compromís cívic
- Igualtat i equitat de gènere.
- Qüestionament dels rols de gènere i la seva manifestació en tots els àmbits de la societat i la cultura. (Primer i segon d’ESO)
- Conscienciació sobre la marginació, la segregació, el control i la submissió de les dones en la història de la humanitat. (Primer i segon d’ESO)
- Posada en valor del protagonisme individual i col·lectiu de les dones al llarg de la història. (Primer i segon d’ESO)
- Participació en debats i projectes per eliminar les desigualtats, discriminacions i violències. (Tercer i quart d’ESO)
- Identificació dels principals motius de discriminació per raó de sexe i d’orientació sexual a Catalunya i Espanya. (Tercer i quart d’ESO)
Societats i territoris
- Perspectiva de gènere.
- Conscienciació sobre la marginació, la segregació, el control i la submissió de les dones en la història de la humanitat. (Primer i segon d’ESO)
- Posada en valor del protagonisme individual i col·lectiu de les dones al llarg de la història. (Primer i segon d’ESO)
- Reconeixement de les aportacions de les dones en diferents àmbits socials, culturals, artístics, econòmics i polítics. (Tercer i quart d’ESO)
- Cultura, arts i patrimoni.
- Conscienciació pel patrimoni. Actitud proactiva i respectuosa per a la conservació del patrimoni material i immaterial de l’entorn.
→ Educació plàstica, visual i audiovisual (de primer a tercer), expressió artística (a quart)
Manifestacions artístiques del patrimoni cultural. Anàlisi i apreciació estètica
- Valoració del patrimoni cultural amb la incorporació de la perspectiva de gènere a través de l’anàlisi, la interpretació i la lectura de manifestacions artístiques locals i de la història.
4. Metodologia
Exposició dinamitzada de continguts. Observació estructurada de l’espai i les obres d’art. Activitats d’aprenentatge orientades al debat i intercanvi d’idees per part de l’alumnat.
5. Recursos
A l’aula: proposta didàctica per treballar amb l’alumnat abans i després de la visita. Al Monestir: obres d’art del museu del Monestir de Pedralbes. Reproduccions d’altres obres d’art significatives per il·lustrar el discurs. Làmines amb imatges contemporànies de dones extretes del món de la publicitat, les xarxes socials i la divulgació.
Per informació sobre la reserva d'aquesta visita fes clic aquí.
- Infantil i Educació especial 1
-
Primària
-
Secundària
- Batxillerat 4
- Visita autoguiada al monestir 5