Barcelona Cultura
> Accés al web Rere els murs del Monestir Reserva d'entrades

Aprenentatge-servei: l’hort medieval del Monestir de Pedralbes

Projecte d’aprenentatge-servei per a estudiants d’ESO.

El juny del 2021 el Monestir de Pedralbes va obrir al públic un nou espai: la recreació d’un hort medieval a l’antic hort petit del Monestir. L’objectiu del projecte era recuperar l’antiga zona d’horta del Monestir amb productes d’època medieval i aplicant tècniques de cultiu de l’edat mitjana. El projecte de l’hort medieval ofereix una nova interpretació de l’entorn del Monestir i possibilita dur a terme tot un seguit de projectes educatius i socials al seu voltant. La naturalesa multidisciplinària de l’espai afavoreix el treball de diferents àrees (història, salut i alimentació, botànica, educació mediambiental, etc.) i competències, d’aquí que esdevingui un context idoni per al desenvolupament de projectes d’aprenentatge-servei.

Finalitat del projecte

Fomentar valors ciutadans en l’alumnat participant, així com contribuir al seu autoconeixement i autoaprenentatge mitjançant la difusió del patrimoni cultural i natural.

Àmbit

Patrimoni.

Aprenentatge competencial

  • Competència en comunicació lingüística.
    • Expressió de forma oral i escrita amb coherència, correcció i adequació als diferents contextos socials.
    • Participació en interaccions comunicatives amb actitud cooperativa i respectuosa per intercanviar informació i crear coneixement.

 

  • Competència ciutadana.
    • Comprensió de la dimensió social i ciutadana de l’entorn de l’estudiant i la seva pròpia identitat.
    • Treballant el respecte per les normes, l’empatia i l’equitat en la interacció amb les altres persones en diferents contextos socioinstitucionals.

 

  • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre.
    • Regulació i expressió de les emocions enfortint la resiliència, l’autoeficàcia i la recerca de propòsit i motivació cap a l’aprenentatge.
    • Comprensió proactiva de les perspectives i experiències de la resta per aplicar-les al treball en grup i a l’ús d’estratègies cooperatives.
    • Autoavaluació sobre el procés d’aprenentatge, buscant fonts fiables per validar, sustentar i contrastar la informació i per obtenir conclusions rellevants.

 

Sabers vinculats segons matèries i àrees

Ciències socials: geografia i història.

Societats i territoris: la societat medieval, religió i organització social, les persones invisibilitzades de la història.

Compromís cívic: igualtat de gènere, consciència ambiental, conservació i defensa del patrimoni històric, artístic i cultural.

Educació en valors cívics i ètics.

Sostenibilitat i ètica ambiental.

  • Els projectes d’ApS es conceptualitzen i desenvolupen en estreta col·laboració amb l’equipament educatiu. Per contactar, cal escriure un correu electrònic a malcon@bcn.cat
Ajuntament de Barcelona