Main Menu Layer
El Monestir de Pedralbes. Història i art
Posició PDF Visualitzat
Visita dinamitzada adreçada a l’alumnat de batxillerat.
La vida en un monestir no és impermeable al pas dels anys. Coneixerem la història del Monestir de Pedralbes des de la fundació fins al present. El recorregut per les seves estances ens permetrà acostar-nos a la vida de les monges clarisses a l’edat mitjana i entendre la significació del cenobi en relació amb la Barcelona de l’època. La visita ofereix l’oportunitat de contemplar l’arquitectura i les obres d’art que formen part del seu ric patrimoni i de comprendre com era la vida de clausura en un monestir medieval.
1. Objectius d’aprenentatge de la visita
- Conèixer la trajectòria històrica del Monestir des de la seva fundació fins al present.
- Descobrir els diferents espais del Monestir, conèixer la seva funció i la seva transformació en relació amb l’organització de la vida monàstica.
- Relacionar la comunitat de Pedralbes amb la ciutat i evidenciar-ne les relacions.
- Identificar característiques arquitectòniques pròpies del Monestir, especialment de l’època gòtica.
- Conèixer l’origen i la composició del patrimoni artístic de la col·lecció del Museu del Monestir de Pedralbes.
- Comprendre les particularitats i el valor testimonial i artístic del patrimoni del Monestir.
- Conèixer alguns aspectes sobre les dones protagonistes del Monestir.
2. Competències clau que es treballen
- Competència en comunicació lingüística.
- Treballant l’expressió de forma oral amb coherència, correcció i adequació als diferents contextos, i participant en interaccions comunicatives amb actitud cooperativa i respectuosa.
- Competència en consciència i expressió culturals.
- Treballant el reconeixement i respecte vers els aspectes fonamentals del patrimoni cultural i artístic.
- Competència personal, social i d’aprendre a aprendre (transversal).
- Treballant amb altres persones i intercanviant idees en un context de respecte i valoració.
- Treballant amb altres persones i intercanviant idees en un context de respecte i valoració.
3. Sabers que es mobilitzen
L’activitat treballa alguns conceptes dels següents sabers segons l’àrea corresponent:
→ Història (segon de batxillerat)
Aproximació a la història
- Ús de fonts històriques diverses per a la construcció del coneixement sobre el passat.
Societats en els temps
- Interpretació dels canvis en les condicions de vida dels diferents grups socials aplicant la perspectiva de gènere. Debat sobre els mecanismes de dominació, rols de gènere, espais d’activitat i escenaris de sociabilitat de les dones en alguns episodis històrics de l’entorn proper.
Compromís cívic
- Reconeixement de les aportacions de les dones en diferents àmbits (social, econòmic, polític, cultural, etc.) i en la transformació de les mentalitats.
→ Història de l’art (segon de batxillerat. Modalitat d’humanitats i ciències socials).
Aproximació a la història de l’art
- Coneixement d’algunes metodologies de la història de l’art i identificació d’algunes tipologies de fonts per a l’estudi de les manifestacions artístiques.
Art, forma i funció
- Caracterització de les arts plàstiques d’època medieval a Catalunya per mitjà de l’anàlisi d’obres representatives: aspectes formals, iconografia i caràcter narratiu i didàctic de la imatge.
- Anàlisi de la concepció de l’espai religiós en l’arquitectura romànica i gòtica: simbolisme, pervivències i novetats tècniques, i relacions d’influència amb altres cultures coetànies.
Art, espai, natura i ciutat
- Participació en activitats que tinguin lloc en museus i en altres recintes artístics i culturals i amb valor social i comunitari.
4. Metodologia
Exposició dinamitzada de continguts. Observació estructurada de l’espai i les obres d’art.
Per informació sobre la reserva d'aquesta visita fes clic aquí.
- Infantil i Educació especial 1
-
Primària
-
Secundària
- Batxillerat 4
- Visita autoguiada al monestir 5