Barcelona Cultura
> Accés al web Rere els murs del Monestir Reserva d'entrades

(H)or(t)gànic: l’Hort Petit, un espai d’aprenentatge viu

Visita-taller adreçada al CM i CS d’educació primària.

L’activitat té com a nucli conductor l’Hort Petit, el nou espai museïtzat del Monestir que recrea un hort històric medieval seguint les tècniques de l’agricultura tradicional. Aquest entorn esdevé un espai idoni per reflexionar sobre la nostra relació actual amb la naturalesa, les pràctiques agrícoles i l’alimentació. Partirem d’un escenari d’aprenentatge definit prèviament i concret per desenvolupar, que culminarà amb el disseny col·lectiu d’un hort sostenible, inspirant-nos en l’Hort Petit i seguint les solucions que aquest incorpora. La finalitat de la visita és contribuir que l’alumnat entengui determinats reptes del present vinculats amb el medi ambient i ajudar-lo a adoptar valors i actituds que garanteixin un futur més sostenible.

1. Objectius d’aprenentatge de la visita
 

  • Entendre determinats aspectes del present a partir de la connexió amb el passat medieval.
  • Aprendre sobre la mentalitat i la societat medieval tenint en compte el coneixement sobre la vida del Monestir.
  • Adquirir coneixements sobre producció i elaboració d’aliments a partir dels espais i hàbits del Monestir (què es menjava, què es comprava i què s’hi consumia).
  • Aprendre sobre les pràctiques agrícoles tradicionals i els seus beneficis, i com s’han incorporat a l’agricultura ecològica contemporània.
  • Fomentar valors i actituds relatius a l’alimentació ecològica i hàbits de consum saludables.
  • Fomentar la cura del medi ambient.
     

2. Competències clau que es treballen
 

  • Competència en comunicació lingüística.
    • Treballant la comprensió, interpretació i valoració de textos orals, escrits o multimodals senzills amb acompanyament puntual per participar i construir coneixement.
  • Competència en consciència i expressió culturals.
    • Treballant el reconeixement i respecte vers els aspectes fonamentals del patrimoni cultural i artístic.
  • Competència ciutadana (transversal).
    • Treballant una comprensió crítica de la realitat, especialment ecològica.
    • Treballant el tractament de problemes complexos, a través de la identificació de les seves característiques.
  • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre (transversal).
    • Realitzant conjuntament un projecte, participant de manera activa amb actitud de cooperació en les tasques dins d’un equip.
       

3. Sabers que es mobilitzen
 

L’activitat treballa alguns conceptes dels següents sabers segons l’àrea corresponent:

→ Coneixement del medi: natural, social i cultural.

Cultura científica

  • Iniciació a l’activitat científica.
    • Selecció de tècniques d’indagació adequades al projecte (observació, identificació i classificació, formulació de preguntes, planificació de la recerca, cerca de patrons i comunicació dels resultats).
       

Societats i territoris

  • Lliçons del passat.
    • Anàlisi de diferents fonts històriques per interpretar les accions individuals i col·lectives de fets i esdeveniments rellevants de la història.
    • Valoració del patrimoni natural i cultural com un bé i un recurs per fer-ne ús des de la cura i la seva conservació.
  • Consciència ecosocial.
    • Valoració d’actuacions que contribueixen a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible en l’orientació que donem al nostre estil de vida.

 

→  Educació artística.

Educació plàstica i visual

  • Percepció i anàlisi
    • Identificació i gaudi d’espais culturals i artístics participant amb respecte i valorant-los en activitats i visites culturals.

 

→  Educació en valors cívics i ètics.

Sostenibilitat i ètica ambiental

  • Desenvolupament d’hàbits i actuacions individuals i col·lectives en el marc dels objectius de desenvolupament sostenible en el context proper i en l’orientació que donem al nostre estil de vida.
     

4. Metodologia
 

Plantejament d’un repte per resoldre mitjançant el treball col·laboratiu en la recerca d’informació, la indagació, la formulació d’hipòtesis i la ideació final d’un projecte d’hort.
 

5. Recursos
 

Material dissenyat específicament per a la visita: receptes de cuina, fitxes científiques de plantes (herbari), recreacions de fonts històriques, plànol de l’hort i altres elements de suport per a la mediació.

Per informació sobre la reserva d'aquesta visita fes clic aquí

Ajuntament de Barcelona