Main Menu Layer
Com fem bullir l’olla? Agricultura i alimentació al Monestir de Pedralbes a l’edat mitjana
Posició PDF Visualitzat
Visita dinamitzada adreçada a l’alumnat d’ESO i batxillerat.
L’alimentació és un gest diari indefugible per mantenir la vida; incideix tant en la salut personal com en els vincles socials, però també en la relació que mantenim amb el medi ambient. Com fem bullir l’olla? és una visita dinamitzada en què vincularem passat medieval i present a partir d’un tema tan proper i quotidià com és l’alimentació. Visitarem diferents espais del Monestir que s’hi relacionen, en especial l’Hort Petit, un hort històric que recrea el que hi havia en època medieval i del qual les religioses extreien els productes que cuinaven i les herbes remeieres. Aprendrem com l’alimentació porta associats una sèrie de factors i unes tasques no sempre visibles però presents tant en l’edat mitjana com en l’actualitat.
1. Objectius d’aprenentatge de la visita
- Adquirir coneixements sobre salut i malaltia en l’època medieval.
- Visitar els diferents espais del Monestir relacionats amb el sistema alimentari del cenobi.
- Conèixer com s’organitzava el Monestir per tal de garantir una alimentació tant per al cos sa com per al cos malalt.
- Visitar l’hort medieval i reconèixer el seu paper clau en l’auto abastiment del Monestir.
- Introduir l’alumnat en conceptes com ara l’autosuficiència i la sobirania alimentària i la seva rellevància.
- Reflexionar entorn l’acte de cuinar i tot el que comporta i simbolitza.
- Establir vincles entre passat i present a partir de la reflexió sobre algunes pràctiques vinculades amb l’alimentació.
2. Competències clau que es treballen
- Competència en comunicació lingüística.
- Treballant l’expressió de forma oral amb coherència, correcció i adequació als diferents contextos, i participant en interaccions comunicatives amb actitud cooperativa i respectuosa.
- Competència en consciència i expressió culturals.
- Treballant el reconeixement i respecte vers els aspectes fonamentals del patrimoni cultural i artístic.
- Competència ciutadana (transversal).
- Treballant una comprensió crítica de la realitat, especialment ecològica, des d’un punt de vista local i alhora global.
- Treballant el tractament de problemes complexos, a través de la identificació de les seves característiques i els components d’aquests tipus de problemes del món real.
- Competència personal, social i d’aprendre a aprendre (transversal).
- Realitzant conjuntament un projecte, participant de manera activa amb actitud de cooperació en les tasques dins d’un equip.
- Realitzant conjuntament un projecte, participant de manera activa amb actitud de cooperació en les tasques dins d’un equip.
3. Sabers que es mobilitzen
L’activitat treballa alguns conceptes dels següents sabers segons l’àrea corresponent:
ESO
→ Ciències socials: geografia i història.
Reptes del món actual i compromís cívic
- Biodiversitat, recursos naturals i desigualtat. Consciència global i sostenibilitat.
- Valoració de la riquesa i conservació del patrimoni natural. (Primer i segon d’ESO)
- Anàlisi de l’acció humana en l’alteració dels ecosistemes i descripció de casos que se’n deriven, especialment en entorns propers, cercant causes i conseqüències. (Primer i segon d’ESO)
- Adquisició d’estils de vida respectuosos amb els recursos, saludables i socialment compromesos. (Tercer i quart d’ESO)
- Igualtat i equitat de gènere.
- Qüestionament dels rols de gènere i la seva manifestació en tots els àmbits de la societat i la cultura. (Primer i segon d’ESO)
- Reconeixement i denúncia del masclisme en la història i l’actualitat. (Primer i segon d’ESO)
Societats i territoris
- Sostenibilitat i producció d’aliments.
- Conceptualització de la sobirania alimentària, valorant el consum responsable i de proximitat. (Tercer i quart d’ESO)
- Establiment de relacions entre l’equitat i el desenvolupament sostenible. (Tercer i quart d’ESO)
- Perspectiva de gènere.
- Posada en valor del protagonisme individual i col·lectiu de les dones al llarg de la història. (Primer i segon d’ESO)
- Reconeixement de les aportacions de les dones en diferents àmbits socials, culturals, artístics, econòmics i polítics. (Tercer i quart d’ESO)
- Cultura, arts i patrimoni.
- Conscienciació pel patrimoni. Actitud proactiva i respectuosa per a la conservació del patrimoni material i immaterial de l’entorn.
→ Educació en valors cívics i ètics.
Sostenibilitat i ètica ambiental
- Identificació de l’ecodependència i la interconnexió entre els estils de vida i l’entorn, en situacions quotidianes.
- Consolidació i promoció d’hàbits de vida sostenibles tenint en compte el consum responsable i de productes de proximitat, la gestió òptima dels recursos naturals i dels residus, i de la mobilitat en l’orientació que donem al nostre estil de vida.
4. Metodologia
Exposició dinamitzada de continguts. Observació estructurada d’alguns espais del Monestir, el jardí medicinal i l’hort medieval. Resolució d’un cas pràctic a partir de la interpretació de la informació proporcionada i comunicació de resultats.
5. Recursos
Fitxes amb text, làmines botàniques, plànol de l’hort del Monestir i altres elements de suport per a la mediació.
Per informació sobre la reserva d'aquesta visita fes clic aquí.
- Infantil i Educació especial 1
-
Primària
-
Secundària
- Batxillerat 4
- Visita autoguiada al monestir 5