PDF Visualitzat
Al llarg del període barroc, la influència de la música italiana arreu d’Europa fou enorme. Durant el segle XVII i la primera meitat del XVIII, els gèneres —començant per l’òpera, amb una difusió extraordinària—, els estils i els compositors provinents d’Itàlia marcaren la pauta de la modernitat musical a tot el continent. En aquest període, hi hagué una connexió molt important i clara entre la música sacra i l'òpera. Tots dos gèneres compartien tècniques compositives i estils, com l'ús d'àries i recitatius. Les formes musicals utilitzades en la música sacra sovint es reflectien en les òperes, amb una gran atenció a l'expressivitat vocal. La instrumentació rica i variada que caracteritzava les obres sacres també es va traslladar a l'òpera i va crear un ambient sonor similar. Tant la música sacra com l'òpera eren part de la vida social i cultural, amb concerts i representacions que se celebraven en esglésies i teatres, cosa que facilitava la difusió de les idees musicals entre els dos gèneres. En el concert que us presentem queda palesa aquesta relació tan directa, i concentra l’atenció en l’obra de dos compositors d’estils diferents, però amb una empremta important en la vida musical veneciana, Antonio Vivaldi i Domènec Terradellas.
El gran nom de la tradició barroca italiana, i el més conegut avui dia pel gran públic, fou el venecià Antonio Vivaldi. Virtuós excepcional, excel·lí en la creació de concerts per a violí i altres instruments, però fou també celebrat en el camp de l’òpera i la música sacra. En aquest concert, us presentem el bellíssim -però poc interpretat- Salve Regina en fa major, una obra basada en una antífona dedicada a la Verge Maria, pensada per interpretar en aquest període litúrgic de l’Advent, just abans de la festivitat de Nadal. La sensibilitat d’aquesta peça ens arribarà de la veu d’una de les mezzosopranos més sòlides del nostre país, com és la Marta Infante. I de l’extens repertori vocal operístic sentirem àries de les seves òperes Orlando furioso i Il Farnace, així com la vibrant obertura d’Ottone in villa.
Un altre dels compositors italians d’adopció va ser el barceloní Domènec Terradellas (1713-1751), qui, després de completar els estudis a Nàpols, va endegar una carrera triomfant que, evidentment, el va fer passar per Venècia, on l’any 1744 va estrenar l’òpera Artaserse, de la qual sentirem l’obertura. Cap al final de la seva vida, va tornar a sojornar a la ciutat dels canals, i el maig del 1750 va estrenar al teatre San Samuele Imeneo in Atene, un divertiment mitològic bucòlic ambientat en el món arcàdic de pastors i nimfes de la Grècia clàssica. D’aquesta òpera sentirem l’ària "La beltà che t’innamora". Terradellas també té un catàleg força extens d’obres religioses, la majoria desconegudes, com per exemple un dels tres Dixit Dominus que es conserven, del qual escoltarem l’ària "Tecum principium in die virtutis".
A continuació us podreu descarregar el programa del concert:
dates_activitat_fitxa
El concert és a l'església del Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes