Títol
Charlotte Salomon. L’univers damunt la imatge
Projecte educatiu en quatre sessions adreçat a ESO i batxillerat
L’exposició «Vida? o Teatre? Charlotte Salomon (Berlín 1917- Auschwitz 1943)» dona a conèixer l’aportació d’una artista única en la memòria cultural de l’Europa del segle xx: una jueva amb una història familiar de patiment, testimoni de l’apogeu del nazisme a Alemanya i víctima de l’Holocaust. A l’entorn de l’exposició s’ha articulat un projecte educatiu a partir de l’obra de l’artista i la seva constel·lació d’influències culturals (pintura, cinema, teatre i música), així com de l’univers visual i cultural dels joves. El projecte s’estructurarà en quatre sessions: una primera a l’institut, sobre l’univers visual i cultural dels alumnes; una segona al monestir, centrada en l’anàlisi de l’obra de l’artista; una tercera a l’institut, en forma de taller al voltant de l’obra de Charlotte Salomon, i una darrera també a l’institut, on els alumnes formalitzaran un projecte audiovisual o fotogràfic personal. El projecte es planteja com una recerca a l’entorn de la relació entre imatge i text i la reflexió sobre els relats i les realitats que generen les imatges.
Objectius
- Donar a conèixer l’obra de la pintora Charlotte Salomon i valorar la seva aportació a la memòria cultural europea del segle xx.
- Analitzar les imatges de Vida? o teatre? com un document històric fruit d’uns referents estètics i de la interpretació personal que fa l’artista del seu context i la seva experiència de vida.
- Explorar les diverses capes i els diferents tipus de formats narratius que trobem a l’obra de Charlotte Salomon.
- Reflexionar sobre el paper de l’art com a eina d’autoconeixement partint de l’obra de Salomon però des de l’actualitat, i explorar les aportacions que podem fer-hi des de les nostres lectures i interpretacions.
- Crear una obra personal (en fotografia o vídeo) que explori la imatge com a constructora de relats.
Relacions curriculars
- Establiment de relacions entre els factors personals, socials, plàstics i simbòlics i els valors estètics i artístics de les representacions de la cultura visual i mediàtica, i comunicació oral dels resultats.
- Valoració dels canvis i les ruptures en les formes i funcions de l’art per mitjà de l’anàlisi de l’obra d’alguns artistes representatius.
- Reconeixement, comprensió i interpretació de representacions visuals dels diferents períodes artístics, establint-ne els sentits i els discursos i reflexionant-hi des d’una perspectiva contemporània.
- Sistematització, classificació, anàlisi i valoració de les primeres avantguardes, valorant la influència de les tradicions no occidentals en la seva gestació. Anàlisi de l’obra d’un artista i una artista europeus i d’un artista i una artista catalans, tots ells representatius.
- Reconeixement de moviments i artistes que experimenten i en els quals conflueixen diferents tipus de llenguatges artístics.
ESO:
Competències bàsiques transversals:
Competències comunicatives (competència comunicativa lingüística i audiovisual i competència artística i cultural); competències específiques de conviure i habitar el món (competència social i ciutadana); competències metodològiques (competència d’aprendre a aprendre); competències personals (competència d’autonomia i iniciativa personal).
Competències bàsiques de l’àmbit artístic:
Dimensió expressió, interpretació i creació:
Desenvolupar projectes artístics disciplinaris o transdiciplinaris tant personals com col•lectius.
Dimensió social i cultural:
Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en el seus contextos i funcions.
Gaudir de les experiències i creacions artístiques com a font d’enriquiment personal i social.
Competències bàsiques de l’àmbit social:
Dimensió cultural i artística:
Analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.
Valorar el patrimoni cultural com herència rebuda del passat, defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se n’apropiïn.
Competències bàsiques de l’àmbit digital
Dimensió instruments i aplicacions:
Utilitzar les aplicacions bàsiques d’edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment per a la producció de documents digitals.
Dimensió tractament de la informació i organització des entorns de treball i aprenentatge:
Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.
Competències bàsiques de l’àmbit lingüístic:
Dimensió expressió escrita:
Produir textos escrits de diferents tipologies aplicant estratègies de textualització.
Batxillerat:
Competències generals de Batxillerat:
Competència comunicativa; competència en gestió i tractament de la informació. Competència digital, competència personal i intrapersonal (treball en equip, assertivitat, dialògica, escoltar i aprendre dels altres); competència amb el coneixement i interacció amb el món (física, social, cultural i cívica).
Competències bàsiques de la matèria d’història de l’art:
Competència amb la dimensió temporal de les manifestacions artístiques.
Competència en l’observació, anàlisi i interpretació de les obres d’art.
Competència en el desenvolupament de la capacitat estètica.
Competències bàsiques de la matèria d’història:
Competència en la dimensió temporal de l’experiència social humana.
Competència social i cívica (consciència històrica).
Competències bàsiques de la matèria de cultura audiovisual:
Competència comunicativa visual i audiovisual.
Competència en la sensibilitat estètica.
Competència en la creativitat artística.
Competència cultural artística.
Observacions
El cost del projecte és de 140 euros per grup (20 alumnes) a partir de 20 alumnes, 7 euros per alumne. L’oferta d’aquest projecte és limitada. També es pot sol•licitar de fer únicament la visita guiada de l’exposició.