Títol
Vespres Musicals: Laudemus Virginem
Intèrprets: Schola Antiqua (Juan Carlos Asensio, direcció). Interpreten obres polifòniques de manuscrits espanyols i catalans de l’ars antiqua i l’ars nova (s. XII- XIV), peces del còdex de Las Huelgas (ca. 1300), el Llibre vermell de Montserrat (s. XIV-XV) i el manuscrit Ms. 1 conservat a l’Orfeó Català (ca. 1300).
Durant tota l’Edat Mitjana, la litúrgia ha consagrat una important parcel·la al culte a la Mare de Déu. Des dels primers repertoris pregregorians fins a les elaborades polifonies de l’ars subtilior, les músiques en honor de Maria han tingut una presència activa en les celebracions cristianes. Per això, Schola Antiqua ha volgut consagrar el programa d’aquest concert al Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes a la Mare de Déu. Amb la monodia i les primitives polifonies medievals, seguiran l’itinerari de vida de la figura a la qual està dedicat aquest cenobi, des de la nativitat fins a l’assumpció al cel i la posterior glorificació, amb un recorregut per les principals fonts del cant gregorià, enriquit amb obres monòdiques i polifòniques de manuscrits espanyols i catalans pertanyents als períodes de l’ars antiqua i l’ars nova (s. XII-XIV), com ara el còdex de Las Huelgas o el Llibre vermell de Montserrat, de clara vocació mariana. Antífones, responsoris, seqüències, cànons, auques i motets pertanyents tant a la missa com a l’ofici diví, se succeiran aquí en un context peculiar, no litúrgic però sí revelador de la importància que la música va tenir en el culte diví en general i, en particular, en la devoció a la Mare de Déu.